fbpx

Oana Herra

Vindecarea emoțională între mit și realitate

Vindecarea emoțională între mit și realitate
Mai ții minte când erai mică, cum cădeai și-ți juleai genunchii? Cum se grăbea mama să te ridice, să-ți spună o vorbă bună, blândă ca să te liniștească? Cum curăța rana, aplica unguent, te pansa, în timp ce vorbea cu tine, te mângâia ușor sau îți cânta ca să uiți mai repede de durere? Apoi găsea momentul liniștit în care să-ți dea sfaturi ca să înțelegi ce s-a întâmplat și cum să eviți pe viitor să faci acea greșeală.
Așa cum tratăm rănile fizice tot așa avem nevoie să îngrijim si rănile emoționale. Din păcate purtăm după noi, din copilărie în special, răni profunde, care, netratate, ne afectează echilibrul, sănătatea, capacitatea de a ne bucura și a ne urma visurile.
Vindecarea emoțională ne ajută să ne simțim mai bine după ce am trecut prin momente dificile. Este ca și cum am pune un bandaj pe o rană, dar pentru sufletul nostru. Este nevoie de timp, îngrijire și metode specifice pentru a vindeca mai ales acele răni pe care le purtăm de multă vreme și pe care nu le-am integrat deoarece nu am avut suficiente resurse mentale și emoționale pentru a le înțelege, a le procesa și pentru a le interpreta într-un mod echilibrat.
Există mai multe modalități prin care te poți vindeca emoțional însă înainte de a le analiza trebuie să demontăm câteva mituri care te împiedică să mergi mai departe, să accepți și să cauți soluții.
👉Mitul 1: Vindecarea emoțională este un proces dureros și complicat.
Procesul de vindecare emoțională presupune revizuirea situațiilor traumatice, a momentelor dificile dar cu mintea echilibrată de adult, cu resursele intelectuale și emoționale de acum. Consideră înfruntarea durerii ca o punte către o înțelegere mai profundă a sinelui. Gândește-te la durere nu ca la un zid de netrecut de care te izbești și doare, ci ca la o ușă spre o cameră neexplorată a propriei conștiințe. Procesul de vindecare duce spre redescoperire și reechilibrare, spre lumină, nu întuneric.
Este important să înțelegi că vindecarea emoțională ia timp. Nu te aștepta să te simți mai bine peste noapte. Fii răbdătoare cu tine însăți și ai grijă de sufletul tău.
Vindecarea emoțională e dureroasă doar în condițiile în care dorești mereu să fugi de fricile și de durerile tale, în loc să le reinterpretezi și să le echilibrezi. Și ce îți dorești până la urmă? Să trăiești în teamă și întuneric o viață întreagă sau să cauți lumina cu curaj, să respiri liberă și să te bucuri că ai lăsat în urmă trauma precum un bagaj imens?
👉Mitul 2: Trebuie să uiți complet trecutul, pentru a te vindeca.
Vindecarea emoțională nu înseamnă uitarea trecutului, ci mai degrabă modalitatea de a învăța cum să trăiești cu amintirile și experiențele traumatice pe care le-ai traversat, fără ca acestea să te controleze. Procesul de vindecare te ajută să înțelegi și să integrezi experiențele trecute într-un mod care să te elibereze de povara lor.
Trecutul te modelează, face parte din identitatea ta, te învăță lecții importante dar nu te definește. Dacă vrei să trăiești echilibrat acceptă lecțiile, înțelege cum ți-au influențat deciziile și percepțiile până acum și mergi mai departe cu mintea și sufletul de adult care-și definește singură viitorul.
Învață să privești acele momente nu ca pe niște cicatrici, ci ca pe niște semne ale creșterii tale, precum semnele pe care le făcea mama pe cadrul ușii ca să vadă cât ai crescut în timp.
Consideră vindecarea ca pe un proces de reconciliere cu trecutul tău, similar modului în care un artist transformă materiale brute într-o operă de artă. Experiențele tale sunt materialele, iar vindecarea emoțională este procesul creativ prin care le transformi în ceva ce te definește, dar nu te limitează. Ești maestra propriei tale vieți dar fără trecut nu ai fi cea care ești acum, experiențele te-au slefuit să strălucești de aici înainte. Trecutul, chiar și părțile sale dureroase, contribuie la profunzimea și complexitatea tabloului vieții tale.
👉Mitul 3: Vindecarea emoțională înseamnă anularea emoțiilor negative.
Emoțiile negative fac parte din viața noastră și sunt esențiale pentru echilibrul nostru psihic. Ele nu trebuie eliminate, ci înțelese și integrate deoarece sunt o coordonată firească în experiența umană.
Este normal, firesc să simți în anumite situații tristețe, furie, frică, anxietate, gelozie, rușine, vinovăție, singurătate, dezamăgire, să ai resentimente.
Imaginează-ți-le precum o furtună de vară care vine rapid, învălmășește totul dar trece și apare vremea frumoasă. Emoțiile dureroase, la fel ca vremea rea, sunt naturale și necesare pentru creștere. Acceptă-le, înfruntă- le pentru a ajunge la vremea bună, adică la starea de bine.
Vindecarea emoțională nu înseamnă că vei deveni imună la astfel de emoții. În schimb, ea ne ajută să învățăm să le gestionăm mai bine și să nu ne lăsăm copleșite de ele.
Soarele strălucește după furtună și este mereu deasupra norilor!
👉Mitul 4: Poți face față singură vindecării emoționale.
A încerca să te vindeci complet singură este ca și cum ai încerca să înaintezi printr-un labirint complex fără hartă sau busolă. Ghidarea, fie că vine de la un terapeut, grupuri de suport sau prieteni, poate oferi perspectiva și instrumentele necesare pentru a găsi ieșirea. Ajutorul extern nu diminuează puterea ta personală, dimpotrivă, îți amplifică abilitățile de a te vindeca.
Unele persoane pot face progrese semnificative în gestionarea emoțiilor lor pe cont propriu, dar majoritatea oamenilor au nevoie de ajutor ca să găsească mai repede calea spre echilibru.
Conversațiile oneste cu prietenii pot oferi perspective noi și alinare și este esențial să cerem ajutorul lor. Vindecarea este ca un dans între introspecție și exteriorizare, între căutarea sinelui și ajutorul comunității.
👉Mitul 5: Vindecarea emoțională este un scop final.
Dacă ai impresia că vindecarea emoțională te va feri de orice viitoare suferință este ca și cum ai crede că după ce ai învățat să înoți, nu vei mai întâlni niciodată valuri mari. În realitate, viața continuă să te provoace, dar vindecarea te echipează cu abilități mai bune de a naviga. Ești mai pregătită să faci față valurilor, indiferent de înălțimea lor.
Vindecarea emoțională nu te face imună la provocările vieții. În schimb, te învață cum să faci față mai eficient și să răspunzi mai sănătos la situații noi sau dificile. Este un proces continuu de creștere și învățare, mai degrabă, o călătorie continuă, nu un scop final.
Atunci când încetezi să mai fugi de aspectele pe care le percepi negative în viața ta, înțelegi că există mereu un echilibru în univers, inclusiv în fiecare situație cu care te confrunți.
Îmbrățișează schimbarea și bucură-te de proces! Vei observa cu mirare că balaurul nu este atât de fioros precum pare pentru că ai armele necesare ca să-l înfrunți și să-l învingi.
Vindecarea emoțională este o călătorie profundă și transformatoare. Demontând aceste mituri, poți să abordezi procesul cu o minte deschisă, cu acceptare și compasiune față de tine însăți, creând astfel spațiu pentru adevărata vindecare și creștere personală.
Este un proces profund personal, dar și universal, care ne conectează pe toți în căutarea echilibrului, fericirii și înțelegerii de sine.
Ești gata să începi călătoria către vindecare? Descarcă acum prima parte a cărții “Nu da mai departe trauma” și fă primul pas spre noua TU.
Află cum poți transforma durerea în putere, bucurie și încredere în sine.
Te îmbrățișez și te citesc în comentarii dacă ai rezonat cu ce am scris.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Shopping Cart